Thread: Rosenborg BK
View Single Post

Old 15-05-2008, 09:37 AM   #179 (permalink)
Mighty T.A.L.
Medal Of Honours

Mighty T.A.L.'s Avatar

Favourite Team:
Liverpool F.C

Mighty T.A.L. is Offline
Mood:
vCash: 5000
Rep: Mighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant futureMighty T.A.L. has a brilliant future
Rep Points: 9833
Country:

I Aalborg fikk han spillernes fettprosent ned fra 13 til åtte. Nå starter Henning Svendsen den samme jobben i Rosenborg.

Ballspill bygger på et kollektivt ansvar hvor det finnes rom for å jukse litt

- Hovedmålsettingen er å få spillernes snitt under ti. Men min erfaring er at fotballspillere fungerer best med en fettprosent på åtte, sier han til Adresseavisen.

Rett kosthold er viktigst
I etterkant av UEFA-cupkampene mot Fiorentina tok Erik Hamrén med seg sin mangeårige kostholdsekspert Henning Svendsen til Rosenborg for å måle spillernes fettprosent. Svendsen vil ikke avsløre hva målingene viste, men innrømmer at det er ting å rette på i forhold til spillernes matvaner.

Selv om han ikke vil bosette seg i byen, vil han flere ganger i året følge opp RBK-spillernes kosthold, samt ta regelmessige målinger av fettprosenten for å se om de følger hans ernæringsråd. Hans første møte med spillerne oppsummerer han som positiv.

- Noen snakket mye, mens andre var helt tyste. Akkurat som forventet.

- Hvordan skal du få spillerne til å forstå at rett kosthold er viktig?

- For det første må spillerne være motiverte til å gjøre en forandring. I tillegg må de forstå hvorfor de skal forandre kostholdet. Det er viktig at spillerne gjør dette for seg selv, for det er ikke spilleren vs. trener Erik Hamrén. Men spilleren vs. spilleren. Om du vil vite hvor god du kan bli som spiller, må du gjøre alt. Kostholdet er bare én ting, men i mine øyne er jeg viktigere enn treneren. For om du slutter med fotball, overlever du. Slutter du å spise, dør du, sier Svendsen

I Aalborg var det Trond Andersen som lanserte ideen om felles frokost og havregrøt. Rett og slett fordi han ikke orket å lage frokost til seg selv før trening.

- Ungkarene samlet seg til felles frokost, og etter hvert ble alle spillerne med, sier han.

Felles ansvar

Med sin inntreden i Rosenborg har Svendsen et sterkt ønske om å videreutvikle 24-timersutøveren. Han vil at spilleren selv tar ansvar for egne handlinger, og vil lære dem til å leve som individuelle toppidrettsutøvere.

- Det er stor forskjell på lagspillere og individuelle utøvere. Ballspill bygger på et kollektivt ansvar hvor det finnes rom for å jukse litt. Hos individuelle utøvere er det ingen coach som sier hva du skal gjøre daglig. Utøverne har ansvar selv. Jeg vil at fotballspillerne skal ha en slik tankegang, sier Svendsen.

Erfaringsmessig vet han at det ikke er lett å få med alle spillerne på dette. Men, som i Aalborg, håper han en eller flere tar på seg en form for lederrolle for å dra de andre med.

- Om en spiller ser sin lagkamerat spise pølse midt på natta kan han si: Det der er kanskje ikke så lurt. Vi har et felles ansvar for å få vårt lag til å prestere best mulig, forklarer Svendsen.

Som håper at spillerne skal tenke på kostholdseksperten når de er i ferd med å spise usunt.

- Men jeg kan ikke bli for rigid. Jeg kommer ikke til å overvåke hva som finnes i spillernes kjøleskap. Jeg vil bare gjøre dem bevisst på hva feil og riktig kosthold betyr for en toppidrettsutøver, sier Svendsen.
  Reply With Quote

register at bookmarks.com

Loans | Problem Mortgage | Loans | Debt | Gas Suppliers