16-10-2007, 09:44 AM
|
#99 (permalink)
|
|
Medal Of Honours
Favourite Team:
Liverpool F.C
Mighty T.A.L. is
Mood:
vCash: 5000
Rep Points: 9833
Country: 
|
354 cornere uten suksess
Quote:
Etter 38 kamper, 354 cornere og et utall dødballer står fremdeles Brede Hangeland med null scoringer på landslaget.
FC København-spilleren er allerede i en alder av 25 år i ferd med å bli en av de ruvende midtstopperne i norsk landslagshistorie. Så stor at landslagsledelsen er i ferd med å likestille ham med storheter som Rune Bratseth, Henning Berg og Ronny Johnsen. Nå tror de også måltørken nærmer seg slutten.
– Han har hatt en ruvende utvikling. Når han selv innser hvor god han er, vil også målene kommer, sier landslagsassistent Ola By Rise.
Hangeland jogger frem i motstandernes 16-meter ved hver eneste norske corner. Landslaget har i snitt 9,3 cornere per kamp. Det betyr at Hangeland kan regne seg frem til 354 turer som har vært helt forgjeves. I tillegg kommer en rekke frispark forsvarssjefen har vært fremme på uten å få ballen i mål.
– Må bli tøffere
– Jeg har hatt noen avslutninger som har sneiet stolpen så det er mulig å forsvare seg med at marginene ikke har vært med meg. Der blir derimot å lure seg selv. Ser du på tallene er det rett og slett for dårlig, sier Hangeland.
Før morgendagens oppgjør mot Bosnia-Hercegovina i Sarajevo har By Rise sammen med spillerne gjennomgått hver eneste dødball fra de siste landskampene. Hangeland har fått beskjed om hvordan nullen skal sprekkes.
– Mer kynisme og tøffhet vil han få betalt for. Det er bare et tidsspørsmål før scoringen kommer, sier By Rise.
Selv tidligere landslagskaptein, Claus Lundekvam, som hele tiden har fått høre om sin manglende målfarlighet, er en goalgetter sammenlignet med Hangeland. På 40 landskamper har Southampton-spilleren både scoret en gang med hodet og stanget inn et mål med sine edlere deler.
– Har du vurdert å gi deg med alle de forgjeves joggeturene fremover på banen?
– En kan jo begynne å lure, men så lenge jeg får beskjed om å ta turen frem fortsette jeg, smiler Hangeland som ruver med sine 195 centimeter.
Hangeland selv misliker ikke å bli minnet på hans manglende målfarlighet.
– Det er fint at folk minner meg på dette. Så lenge en får høre det blir en ekstra motivert til å gjøre noe med det, sier stopperen som kan slå i bordet med «hele» fem scoringer på 97 kamper for FC København.
Prioriterer fødsel
Etter planen skal siddisen bli pappa for første gang i løpet av få dager. 24 oktober er terminen. Det betyr at han kan være på vei hjem til København før morgendagens EM-kvalifiseringsoppgjør starter.
– De fleste oppegående folk skjønner at en fødsel er viktigere enn en fotballkamp. Skjer det noe så drar jeg med en gang, sier Hangeland.
Han har gode minner fra forrige gang Norge spilte EM-kvalifisering mot Bosnia-Hercegovina, på tross av 0-1 tapet i september 2003. Det var første gang at rogalendingen fikk tillit fra start i en kvalifiseringskamp. Berg og Johnsen spilte midtstoppere, mens Hangeland ble kåret til Norges beste fra sentral midtbane.
– Der fikk jeg for første gang bevist at jeg holdt nivået. Det ga selvfølgelig en god følelse, sier Hangeland.
2-2 oppgjøret mot Hellas på Ullevaal for en måned siden har den tidligere Viking-spilleren ikke gode minner fra. Stopperen tapte de avgjørende duellene før begge grekernes scoringer.
– Enten prestasjonene er gode eller dårlige er det fornuftig å legge ting bak seg, men det hadde jo vært kjekt å stange inn det avgjørende målet, sier Hangeland.
Det hadde ikke vært for tidlig.
Norges lag (4-5-1): Håkon Opdal – Jarl André Storbæk, Erik Hagen, Brede Hangeland, John Arne Riise – Jan Gunnar Solli, Bjørn Helge Riise, Martin Andresen, Christian Grindheim, Morten Gamst Pedersen - Sigurd Rushfeldt, Thorstein Helstad
|
Kilde: Fotballadressa
|
|
|
|