|
Medal Of Honours
Favourite Team:
Liverpool F.C
Mighty T.A.L. is
Mood:
vCash: 5000
Rep Points: 9833
Country: 
|
Fenomenet Randaberg
Quote:
Øyvind Svenning la landslagsambisjoner til side og dro fra Viking til 3.-divisjonsklubben Randaberg. Med en rik investor i ryggen, satser Rogalands-klubben som ingen før dem i norsk fotball.
- Det vil være tidenes fiasko om vi ikke rykker opp nå, sier Petar Rnkovic. Han ble den første "store" som sa ja til å bli med på den formidable satsingen på Sørvestlandet da han kom fra Strømsgodset i vinter. Overgangen vakte oppmerksomhet den gang og bar bud om at Randaberg hadde seriøse planer.
- Det var noen som syntes det var litt rart, men nå får jeg mest henvendelser fra folk som er nysgjerrige og kanskje interesserte selv. Rnkovic og den tidligere Sogndal-spilleren Sindre Erstad har vært de to største stjernene på topplaget i 3. divisjon avdeling 12. Frem til i sommer.
For nå har fotballeventyret tatt helt av. Først kom Bjarte "Batty" Lunde Aarsheim (32), gammel Viking-helt som sto uten kontrakt i Start. Den tidligere England-proffen Erik Fuglestad (33 i august) er på det nærmeste klar etter å ha forsøkt et comeback i Viking - uten å nå helt opp. Begge to holder imidlertid godt nivå når de er i form, og får forlenget karrieren med noen år i Randaberg. Begge havner imidlertid i skyggen av 27 år gamle Øyvind Svenning. I fjor var han landslagsaktuell, og han startet årets fire første kamper for Viking. Så ble han satt helt ut, og fikk ikke flere sjanser enn som innbytter borte mot Vålerenga 30. juni.
Acta-gründeren
- Jeg vurderte tilbud fra 1. divisjon og fra Danmark, men jeg har flyttet på meg mange ganger siden jeg var 18 år. Jeg hadde bygd meg opp et nettverk i området her og ville bli. Først trodde jeg ikke det var mulig, jeg hadde tross alt en prislapp. Vel, når man har Acta-gründer Fred Ingbrigtsen i ryggen er det ikke mye som er umulig. Viking fikk den drøye millionen de krevde, og i forrige uke hadde Svenning sin første økt på Randaberg stadion.
- Jeg lurer på hvordan det blir, jeg har aldri spilt 3. divisjon. Faren er at man slipper seg ned på nivået til de andre. Det kan vi ikke, da hadde det ikke vært noen vits i å hente oss. Jeg gleder meg, jeg synes det er artig å vinne uansett hvor det er.
Da er Randaberg et godt valg. 12 seirer og én uavgjort på 13 kamper - 10 poengs ledelse på lag nummer to. Annetlaget topper sin 4.-divisjonsavdeling like suverent, og er så godt som klare for opprykk - hvis Randaberg 1 også går opp.
Må spille kvalik
Veien fra 3. til 2. divisjon er mer "bingo" enn noe annet. Randaberg møter, etter alt å dømme, Kopervik i kvalik. Over to kamper kan mye skje.
- De har et godt lag de også og slo ut Mandalskameratene i cupen, men vi skal være bedre. Vi har sett dem mye på video og skal være så godt forberedt som mulig. Når vi henter inn Svenning og "Batty", er det fordi vi skal minimere sjansen for å mislykkes i kvaliken, sier trener Kjell Inge "Kjelli" Bråtveit, med fortid fra Viking, Vard-Haugesund og Haugesund.
- Vi har en målsetting om å spille i 1. divisjon i 2010, men håper å kunne gjøre det allerede i 2009. Det trangeste nåløyet er å gå opp fra 3. divisjon. Mye kan skje over to kamper. Fra 2. divisjon rykker man opp om man har vært best over en hel sesong.
Det hevdes at treneren får 950 000 kroner i året for å trene den ambisiøse klubben. Lønnsbudsjettet i klubben var på 5,5 millioner - før Svenning kom til klubben. Og han er sikkert ikke mye unna sjefen i lønn. Over halvparten av spillerne kan leve av fotballen om de vil, selv om de fleste jobber eller studerer ved siden av - av eget ønske.
Unikt budsjett
- Det var også litt av grunnen til at jeg kom hit, med tanke på karrieren etter fotballen, sier Lunde Aarsheim. A-lagsbudsjettet på mellom 10 og 12 millioner savner sidestykke i divisjonen, og de har heller ikke mange konkurrenter - om noen - i 2. divisjon. Klubben, som har et samlet budsjett på 15 millioner, planlegger nytt stadion, med plass til 8.000 (det bor 10 000 i Randaberg). I tillegg er en storhall på vei opp, med plass til om lag 4 000 tilskuere. Klubben har en rekke baner, kunst- og naturgress, med og uten undervarme.
- Vi sammenligner oss ikke med 3. divisjon. Vi trener og jobber som et 1.-divisjonslag. Det er dit vi skal, sier "Kjelli". Med så store ressurser kommer også sjalusien. Det er mange som kommer til å godte seg om opprykket glipper mot Kopparvik.
- Janteloven er sterk i Norge, jeg tror den er sterkere enn kjønnsdriften, sier treneren.
- Det er mange som vil at vi skal gå på trynet, men jeg tror alle hadde satset som oss hvis de hadde fått muligheten, sier Svein Revang, mangeårig leder i Randaberg. Med så mye penger ville det vært ganske pinlig ikke å klare opprykket til 2. divisjon. Første oppdrag er å slå Vaulen hjemme neste helg, når fotballferien er over. Da blir det også ny keeperrullering. Klubben har to målvakter som står annenhver kamp og har tydeligvis ingen større tro på å dyrke én førstekeeper.
- Noe uortodoks?
- Tja, sier Revang og drar på det.
- Vi er litt uortodokse her i Randaberg.
|
Kilde: Fotballadressa
|