27-06-2007, 08:19 AM
|
#39 (permalink)
|
|
Medal Of Honours
Favourite Team:
Liverpool F.C
Mighty T.A.L. is
Mood:
vCash: 5000
Rep Points: 9833
Country: 
|
Lei Kone snur ryggen til RBK
Quote:
Etter kun to kamper fra start på 16 måneder tar Yssouf Kone et oppgjør med Rosenborg.
Og det kan bli en realitet med det første. I går kveld meldte TV2 at Kone er på vei til Odd i en byttehandel med Pelle Nilsson. RBK skal ha gitt et bud på åtte millioner kroner for svensken. Ingen i RBK ville i går kveld bekrefte noe overfor Adresseavisen.
- Jeg har mistet motivasjonen for å spille for RBK. Laget trenger meg ikke, og nå vil jeg bare finne en annen klubb, sier Kone til Adresseavisen.
- Hvorfor?
- To kamper fra start på 16 måneder for én spiller. Det er bullshit, sier Kone ærlig og oppriktig.
Vi sitter på Lerkendal, og det er ti minutter til han og resten av Rosenborg skal se video fra Lyn-kampen. En video han ikke er involvert i. Og han la heller ikke skjul på hvor landet ligger i forhold til Rosenborg da han kom ruslende ut av garderoben etter Lyn-kampen. Med hodetelefoner og lesende i en bok gikk han forbi presse-korpset på Ullevaal. Et mer tydelig signal på at nok er nok er vanskelig å finne.
Ingen følelser
På Adresseavisen spørsmål om han var skuffet over ikke en gang å få lov til å varme opp, svarte han nei. I går begrunnet han hvorfor.
- I hodet mitt er det ikke følelser mellom meg og laget, sier mannen som har kontrakt ut 2008.
- Har du hatt følelser for laget noen gang?
- Ja, så klart. Og fortsatt har jeg det her, sier han og tar seg til hjertet.
Kone ble kjøpt til Rosenborg for 3,5 millioner kroner i januar i fjor etter at han imponerte under treningsleiren på Gran Canaria. Før seriestarten noterte han seg for seks spillemål på fattige 472 minutter.
- Må risikere
Men så gikk det tråere, og spilletiden ble enda mindre. Likevel overlevde 25-åringen Per-Mathias Høgmos slanking av angrepsrekka (Thorstein Helstad og Frode Johnsen ble solgt). Seriestatusen ble til slutt tre mål på 262 minutter, hvorav kun kampen mot Fredrikstad var fra start. Hittil i år har han 171 minutter på banen, hvorav én fra start.
Det ble ingen suksess for en kamprusten Kone. Mange sjanser, men høye skuldre i kampen han visste han måtte vise seg frem i.
At han ikke fikk komme innpå, og ei heller varme opp, mot Lyn forstår han ingenting av.
- Jeg vet ærlig talt ikke hva som skjer. Noen ganger, som mot Lyn, har vi problemer på banen. Vi ligger under 2-0, og ingen sier noe til meg.
Jeg mener det bør være en refleks, når vi ligger bak med to mål, at en spiss blir kastet inn. Da må det gambles og ta noen risker. Men neida, forklarer han.
Han har hatt én samtale med trener Knut Tørum, og fått beskjed om at han får sjansen. Men ventetiden er over. Fredag kommer hans agent til Lerkendal for å ta en prat om situasjonen, både med spiller og klubb.
Problemet til Kone er at han kun kan spille midtspiss, én plass Steffen Iversen er soleklar førstevalg for Tørum.
Føler seg som turist
- Alt jeg vil er å spille fotball. Jeg kom som fotballspiller, ikke som turist, sier han, og vet at det er noen klubber både i Norge og utenlandet som har vist interesse.
- Det beste for meg er nok å spille sesongen ut i Norge. Men skal jeg tilbake til RBK, må vi snakke sammen. Mye og lenge.
Kone tror ikke skaden (strekk) før seriestart ødela sjansene for mer spilletid.
|
Kilde: Fotballadressa
|
|
|
|